Slider09
next arrow

De laatste 5 ritverslagen:

• Vijf

Vijf bracht mij tot het schrijven van dit ritverslag. Sinds lange tijd weer een bijdrage aan het roemrijke oeuvre van ritverslagen, bij elkaar het heldenepos van Club Bello. Waardig om, voor allen die het lezen willen, beschikbaar te stellen. En voor het nageslacht op te tekenen welke avonturen wij in wielerverband beleven, de elementen trotseren en tot grote hoogten stijgen. Dat laatst viel deze 21e mei wel een beetje tegen: mijn Wahoo fietscomputer registreerde 213 hoogtemeters.

5 voor negen uur arriveerde ik bij DeSpar, waar Ferry, Pieter en Rocus al stonden opgesteld. Even later maakte Willem het vijftal compleet. Noordelijk was de windrichting en Ferry had daarom een mooie route in de Garmin getoverd. Door de beschutte bossen westelijk van Apeldoorn langs naar Teuge en daarna met de wind in de rug terug. Wow, wat een adembenemende rit. Niet alleen het natuurschoon, ook het aanvankelijke tempo benam mij de adem bijna.

Vanaf De Spar naar de Schaapsallee tot het Eerbeekse Veldpad, Imbosweg, rechtsom langs Loenen en over de A50 de Schalterdalweg in. Daar hadden we al kunnen omkeren, want het was prachtig lommerrijk. Het tempo aangenaam inmiddels en via Arhemseweg naar Beekbergen, Engeland, Ugchelen door de bossen naar het Noorden. Afwisselend kopwerk door Pieter en Ferry en Willem en Rocus.

Zigzaggend om Apeldoorn, Wenum, Beemte door de weilanden naar Teuge Airport.

Wiebe, gaf nog even de digitale instructies om vooral verslag te doen en deze keer volgen wij zijn richtlijnen.

Jawel, de parachute springers tuimelden kop-over-kont uit de lucht en nieuwe ideeën voor de Club Bello jaarvergadering zijn geopperd. Na de verrukkullukke appeltaart de korte route terug. Via De Kar naar Klarenbeek, Voorstonden, Hall naar het Kanaal.

Iets meer dan 5×5 gemiddelde snelheid en 78 kilometers op de teller. Alles bij elkaar een erg mooie route, gezellige pauze en dat alles in heerlijk weer. De vakantie is in aantocht. Ik wens ieder een fijne zomer en wie weet? Op zondagmorgen bij De Spar!

• verjaardag

Vandaag de verjaringsrit van Wiebe. Ferry, Roel, Pieter en ik kwamen daarvoor naar de Spar. De jarige koos voor Papendal (Van der Valk aldaar) en Ferry toverde direct een fijne route uit zijn Garmin. Het lukte hem om delen van het bos te doorkruisen waar we nog nooit geweest waren. Heel fraai. Achter de A50 werd het bikkelen. Een pad werd geblokkeerd door een berg bladeren. Kunnen we wel omheen, inderdaad, maar toen we dichterbij kwamen lagen achter de berg nog 5 bergen. Ook omzeild om vervolgens op meerdere afgezette stukken te stuitten waaromheen gekluund moest worden. Al met al een kwartier bezig, waar we gewoon omheen rijdend in 2 minuten ook op de bestemming waren gekomen. Maar ja, dan hadden we tevreden gevoel niet gehad, want voor de A50 was er ook opeens een hek verschenen op onze route, waar de fietsen overheen moesten worden getild.

Na ruim 30 km kwamen we dus voldaan aan bij Valk om daar de gebakjesvitrine te bewonderen en flink leeg te maken. Gewoon koffie met een taartje ging goed, maar het uitwerken van speciale koffie en slagroom bij de taart gaf nogal wat hoofdbrekens. Gelukkig kon er wel gezongen worden voor de jarige inclusief driewerf hoera en het tweede rondje koffie ging prima.

Ondertussen was het bijna middag zodat we met een stevig tempo richting oosten reden. Bij de Koningsweg kon nog een aantal boslussen worden gepakt zodat we niet geheel tot het beton waren veroordeeld. Met een boog uiteindelijk onder aan de Lange Juffer waar we nog een fijne klim naar de Elsberg konden maken. Daar splitste de groep zich (opnieuw) en werd Eerbeek veilig bereikt, Met bijna 60 km op de teller een gezellig verjaardagpartijtje, waarvoor dank Wiebe.

• Zomerslotrit naar Bakker in Vorden

Vandaag voor de traditionele slotrit naar Bakker in Vorden 7 man aan de start bij de Spar: Arne, Arre, Ferry, Rocus, Roel, Wiebe en Willem. Ondanks een poging van Wiebe om ons om 07:00 wintertijd bij de start te krijgen, bleek met hulp van Rocus toch iedereen de juiste wintertijd op de klok te kunnen krijgen.

Weken geleden had Wiebe deze slotrit al verordonneerd. Ferry had vooraf een routesuggestie opgestuurd via WhatsApp: een rondje van 75 km via Zutphen, Almen en Lochem. Prima uitgedacht met de 50 km heenweg veelal beschut tegen de wind en de 25 km terugweg linea recta naar huis. Dat leek een prima voorstel en dat was het ook.

Binnendoor langs Leuvenheim en Brummen. Wellicht vond Wiebe net voorbij Brummen, dat het te hard ging, want hij kreeg prompt een lekke band. Dat werd natuurlijk met vereende krachten voor hem opgelost en zo konden we verder via Kortenoever en onder de brug IJsselbrug door. Tijdens het bandenplakken was een kleine groep (2) Escargots er bij gekomen, maar die waren we al voor de brug weer kwijt.

We waren vertrokken met 5 korte en 2 lange broeken. Het begon ietsje fris, maar al snel werd het warmer. Op de terugweg zette Ferry zich zelfs met alleen een zwart B-one fietsshirtje met korte mouw op kop om er als een speer vandoor te gaan.

De tocht ging verder door Zutphen en over het Industrie- en Grootwinkelterrein naar Eefde. Van Eefde via Almen naar Lochem. Vervolgens via Kranenburg naar Vorden.

In de pauze gesprekken over het dagelijkse nieuws.  Een mengeling van goed en wat slechter nieuws: o.a. over de 17,5 jaar oude hond van Arne die was ingeslapen. Verder de vraag of Ferry op de jaarvergadering met een GBBT-voorstel zou komen. Daar deed hij nog wat geheimzinnig over, maar we denken dat het goed gaat komen. De koffie met appeltaart smaakte prima en ineens bleek, dat de rekening al voldaan was. Ferry en Arre hopen binnenkort jarig te zijn en trakteerden samen. Gelukkig bemerkten we dat nog op tijd, zodat we toch nog een verjaardagsliedje konden inzetten.

Na de koffiepauze via de kortste route terug naar huis. Dat wil zeggen: Wichmond, Steenderen, het Zwarte Schaar en Doesburg. Arne, Arre en Ferry doken de Beilmerwaard in en met z’n vieren terug naar Dieren, waar Roel en Rocus Wiebe en mij afgezet hebben en het laatste stuk doorreden naar het park in Eerbeek. Een prachtige tocht zo laat nog in het seizoen. De vraag is of we volgende week ook nog steeds met blote benen en armen kunnen fietsen.

• Radio Kootwijk

Zondag 23 oktober 9.00 uur Spar Dieren
    Op dit tijdstip staan er 4 Bello’s startklaar.
    Op aandringen van Willem en Roel wordt er gekozen voor een korte route.
    Volgens Rocus is radio Kootwijk 35 km
    Met het verzoek om om 12.30 uur weer in Dieren te zijn vertrekken we.
    Al snel roept Willem dat zijn fiets niet in orde is; zijn achterband vertoont kuren.
    Na enig heen en weer praten wordt besloten om naar het huis van Rocus te rijden om dit euvel op te lossen.
    Zo gezegd zo gedaan! Rocus kan ons zijn nieuwe fietspomp tonen en gebruiken.
    Al snel ligt de band er weer goed op en vervolgen onze weg naar Beekbergen.
    We rijden door prachtige herfstige lanen weliswaar vol blad en dus goed uitkijken.
    Rocus neemt het voortouw en weet de weg.
    We moeten ons best doen om hem te volgen.
    Om exact 10 uur rijden we het parkeerterrein op van “het Hilletje”, ons vertrouwde koffieadres. Na 2 maal koffie en een fors stuk appelgebak met slagroom vervolgen we onze weg naar Radio Kootwijk, Hoenderlo, Beekbergen, de Woeste hoeve, Dalhuizen en Hoenderlo.
    Dit klinkt erg simpel maar met Ferry op kop wordt er op dit licht heuvelachtige parcours fors doorgereden ook op de stukken omhoog.
    Hierdoor is bij alle vier de pijp leeg als we Eerbeek binnen rijden.
    Rocus en ik slaan linksaf het park in en Willem en Ferry vervolgen hun weg.
    Zo ben ik om ongeveer 12.30 uur weer thuis met een voldaan gevoel.

• Laatste mooie herfsttocht op de racefiets?

Gisteren toch weer 5 man aan de start bij de Spar: Ferry, Pieter, Arre, Rocus en Willem.

Ferry had vooraf een routesuggestie opgestuurd via WhatsApp: een rondje van 85 km naar Wageningen. Prima uitgedacht met de heenweg tegen de wind in en de terugweg over de kale dijk met de wind achter. Dat leek een prima voorstel. In de praktijk bleek het echter wat venijniger, omdat op de heenweg er niet alleen tegenwind was, maar ook elke denkbare helling meegenomen werd.

We trokken bij de Spar meteen het bos in. Via de Weg langs de Heesch, de Plaggenweg en de Schaapsallee naar de Elsberg en vervolgens via de Lange Juffer en de Eerbeekseweg naar de Koningsweg. Verder onderweg: Pannenkoekenrestaurant den Strooper, Warnsborn, Doorwerth, Heveadorp, Oosterbeek en Renkum. Pauzedoel was de Wageningseberg. Vooral Pieter en Arre hadden er zin in, Ferry kon goed meekomen en Rocus en Willem hingen aan het elastiek.

Onderweg geen spatje regen en de weg droogde mooi op. Het enige dat op het weer aan te merken viel was het flinke temperatuurverschil tussen start en finish. Bij de start had ik net iets te weinig kleding en bij de finish juist weer veel te veel. Ferry deed zelfs in de pauze zijn beenstukken af.

In de pauze gesprekken over het dagelijkse nieuws en uiteraard ook over het feit of dit de laatste racefietstocht met goed weer zou zijn of dat er nog meer volgen. We zaten binnen, omdat zo vroeg op het terras nog niet bediend werd. Er was best een mooi zonnetje om buiten te kunnen zitten. Helaas was er niemand jarig geweest, zodat we een tikkie van Rocus tegemoet konden zien.

Na de koffiepauze met het Wageningse Veer naar de overkant. Hier materiaalpech van Ferry: een vastlopende ketting diende met zorg weer terug gelegd te worden. Met de wind in de rug over de Rijndijk terug langs Randwijk, Heteren, Driel naar Meinerswijk. Ouderwets stoempen van met name Pieter en Arre, waarbij de snelheden af en toe opliepen tot boven de 40. Bij Meinderswijk sloegen we linksaf de polder in. Een prachtige route langs de Rijn met aan de overkant de Arnhemse Rijnkade. Bij ’t Duifje via de Pleyweg de Rijn over. Onder de Westervoortsedijk door en dan over de Schaapsdijk naar de brug van de Europaweg.  Over de Breekdijk naar het Oude Lathumse Veer en verder langs de IJssel naar Rheden. Arre bracht ons nog naar De Steeg om dan naar huis te fietsen. Bij Ellecom gingen Pieter en Ferry er af. Ferry werd bedankt voor zijn mooie route en zo gingen Rocus en ik verder naar Dieren. Bij de wijngaard kreeg ik een lekke band waar ik met veel pompen nog ietsje verder mee kwam, maar het laatste stukje was lopen. Mooie tocht, maar zo werd het toch nog wel redelijk laat voor ik thuis was.

E-mail ontvangen als er nieuws op de website geplaatst wordt? Klik dan op de afbeelding hierboven.

Wil je een nieuwe bijdrage op de website zetten, stuur dan een e-mail naar:
clubnieuws@clubbello.nl en verstuur het liefst vanaf jouw e-mailadres dat bij club BELLO bekend is.

Begin de titel van je bijdrage (vakje ‘Onderwerp’) altijd met: [Ritverslag] met daarachter de titel.
Bijvoorbeeld: [Ritverslag]Een mooie zondagmorgen in maart.

Voeg, indien gewenst, in de tekst van de e-mail afbeeldingen en/of foto’s toe.