Afgelopen zaterdag gaven 9 leden van club Bello gehoor aan de wel heel verleidelijke uitnodiging van club Bello West om een tocht te maken door de duinen en over het strand. Iedereen was er sterk van doordrongen, dat we op tijd in Wijk aan Zee moesten komen. Er was een doortimmerd idee door Wiebe gemaakt voor het vervoer met een tijdsschema. Ik zou Arre in Rheden en Ton in Arnhem ophalen. Vrijdag had ik van Wim al de beschikking gekregen over een handige up to date fietsendrager. ‘s Avonds had ik mijn auto al ingeladen en de fietsendrager met mijn nummerplaat gemonteerd. Het bezoek van die avond vertrok rond half twee, zodat de wekker om 6 uur mij wel erg wreed stoorde. Nadat ik om kwart voor 7 Arre en rond 7 uur Ton had opgehaald spoedden we ons naar Wijk aan Zee. Er is zo vroeg op zaterdag nog weinig verkeer,zodat we goed konden doorrijden. Toen we rond half negen vlak voor de Spar rechts af draaiden, zag ik in mijn spiegel Rick en Fred ons volgen. Na de begroeting verblijdde Fred ons met een warm en vers bakje koffie heerlijk. Het was winderig en wat nat maar beslist niet koud. Even later arriveerde Wiebe met Willem en Ruud R. en rond kwart voor negen kon Pieter nog net voor de dwarsbalk boven de ingang naar het parkeerterrein stoppen. Hij zei, dat hij de balk echt wel gezien had…! Tegen negen uur was iedereen bereid en in staat de tocht te beginnen. Over bochtige en later smalle single tracks trokken we door het mooie open bos achter de duinen. Helaas startten we met de wind in de rug met het besef, dat we later tegen de wind over het strand terug zouden gaan! Met grote lussen spoeden we ons door een afwisselend landschap, soms helemaal open maar meestal een loofbomenlandschap met weinig onderhout. Af en toe waren er kleine klimmetjes, die niet echt naam mochten hebben. Na een wel heel forse regenbui reden we het bos uit het asfalt op. volgens Rijck was er een klimmetje ongeveer 500 meter voor het cafe waar de koffie zouden gaan gebruiken. Halverwege de klim demarreerde ik, omdat ik dacht dat ik met deze versnelling het wel 200-300 meter zou kunnen volhouden heuvel op tegen de wind. Helaas was of de afstand groter, of de wind sterker of ik zwakker dan ik dacht. Ik kwam in ieder geval behoorlijk zuur boven aan. Ik was helemaal klaar voor de koffie. Nadat we een kleumend clubje lopers aan de kant hadden geschoven konden we naar binnen, waar Bello West een heuse reservering had gedaan voor een gezellig hoekje in het cafe. Borden met het logo gaven aan dat BLUB BELLO hier gereserveerd had.Een slip of the pen van de zoon van Fred, maar ook een prachtig staaltje van “editten”; heel mooi gemaakt. Een goed idee om zulke exemplaren mee te nemen op onze Pyreneeentocht. Na de “coffee-break” ben ik meestal gebroken en moet echt weer op gang komen. Daar was nu totaal geen gelegenheid voor, want nog steeds nat en nu ook koud konden we direct naar beneden het strand op, waar de wind echt straf tegen was, maar gelukkig door de storm, die had gewoed, was de ondergrond behoorlijk stevig en zakten we nauwelijks weg in het zand. Al snel formeerde zich een mooie waaier, waar heel goed samengewerkt werd. Dat mocht ook wel want kwam je eenmaal alleen dan kon je wel vergeten terug te komen in de groep voor je. Zelfs Ferrie, die toch bekend staat om zijn sterke achtervolging moest al snel inzien, dat er geen sprake kon zijn van inlopen van de koplopers. Sociaal zoals je gewend zijn binnen Bello draaiden de koplopers om toen hun voorsprong wel erg groot dreigde te worden. Gezamenlijk reden we daarna naar een opgang door de duinen, waar we het bedrijf Corus in een prachtige duinpan zagen liggen, ongehoord. Snel kwamen we daarna aan in Wijk aan Zee. Fred nodigde ons allen uit voor een lunch bij hem thuis. De gastvrijheid was erg groot; zo konden we heel snel en comfortabel douchen en was de lunch al helemaal voorbereid door Fred(20%) en Theuni(80%); heerlijk lekker warme groentensoep en lekkere broodjes. Verder droegen ze voortdurend koffie en espresso aan. Veel dank voor jullie gastvrije ontvangst. Rond half vier vertrokken we weer richting huis na een heerlijke dag met een prachtige mountainbike-tocht met een inspannende trip over het strand. We kunnen terugzien op een echt geslaagde dag. Bedankt Rijck, Fred en Theuni