Volgens Tour-Magazin van oktober is Vittoria er in geslaagd een band te produceren met een aanzienlijk lagere rolweerstand dan de Continental GP4000SII of de Schwalbe One Pro: bij 35km/u en een totaalgewicht van 85kg zou het voordeel maar liefst 5-6W zijn en dat verschil is groter dan tussen een “gewoon” en een zeer goed scorend aerowiel en ook voor eenvoudige amateurfieters als wij goed merkbaar. De band is eigenlijk gemaakt om tubeless te gebruiken, maar kan ook gewoon met binnenband worden gebruikt.
Dus waarom niet meteen besteld?
De rubber-slijtlaag van de Vittoria is maar 0,8mm dik en dat is zo’n 3 keer dunner dan gebruikelijk; Vittoria claimt dat de levensduur toch even lang is als gebruikelijk bij andere banden door het gebruik van grafeen-nanodeeltjes; ook de lekbescherming zou minder goed zijn dan we gewend zijn van Conti-banden en, omdat de band eigenlijk gemaakt is voor tubeless gebruik, is ook de montage wat lastiger. Zelf wacht ik nog maar even af tot er wat meer praktijkervaring met de band is opgedaan, want op een grotere kans op lekke banden onderweg, met een band die lastig te monteren is zit ik niet te wachten, maar wie weet is er een Bello die wel graag 1km/u sneller wil zijn en het risico van lekke band of mindere levensduur acceptabel vindt.
2034190cookie-checkVittoria Corsa Speed Open, wie durft?