Het was weer vrijdag vandaag en dan heeft Rijck voor ons zoals elke week weer een mooi e-parcours uitgezet. Klokslag 16:00 gaan we van start. Vandaag waren we in Yorkshire bij Harrogate om daar een 8 te fietsen van 27,7 km met 480 hoogtemeters. Het parcours heeft een historisch tintje en Zwift beschrijft het als volgt:

In the 18th and 19th centuries, Harrogate made its fortune by drawing often wealthy people to come and drink its waters, which had a supposedly curative effect. Known to locals as “The Pump Rooms”, the Royal Pump Room is one location where these odorous, sulfurous waters emerged from the ground. The building is located on course at the main intersection, where the northern and southern loops come together.”

Voor wie nog meer beschrijving wil:

From the spawn point, you will ride under the start banner then north to the Queen’s Highway loop. This is the smaller, northern loop of the Yorkshire course, and you ride it here first in a counter-clockwise direction. This northern loop contains the Yorkshire sprint segments (a different segment in each direction), and this time around you will hit the longer sprintNext, you will proceed through the start/finish banner and onto the much larger, southern loop portion of the course, in a clockwise direction. Ride up the forward KOM segment, then catch your breath as you descend to the next portion. Now it’s back to the northern loop, this time in a clockwise direction. This small loop makes up the Duchy Estate route. Finish this loop and head south for one more lap of the big loop, this time in a counter-clockwise direction, beginning with the reverse KOM segment.(redactie: KOM=King Of the Mountains)  The route finishes at the start/finish banner.

Vooraf meldden Rijck en Roel, dat zij na een heroïsche beklimming en afdaling van de Mont Ventoux (gisteren) het vandaag rustig aan wilden doen. Iets waartegen ik na een gisteren uit de hand gelopen FTP-test geen bezwaar tegen had. Rijck werd (door Roel) aangewezen als kopman en mocht dat ook voor een groot deel van de tijd zijn. In het eerste deel kwam Roel nog af en toe op kop. Ik heb geprobeerd om als hekkensluiter te fungeren, maar dat is niet voortdurend gelukt (er zit geen rem op de e-fiets; dus als je van achteren wat te hard aanzet duw je je voorgangers ongewild opzij en pakt dan de kop). Het ‘rustig aan’ rijden is mij in het tweede deel van de rit geheel ontgaan, maar dat is normaal bij ons.

Op driekwart van de rit zag Roel tot zijn schrik dat het 22% omhoog ging en raakte even ‘geparkeerd’. Rijck en mij was die 22% ontgaan en dat had tot gevolg dat Roel op meer dan een minuut van ons kwam te zitten. Omdat Roel weer snel herstelde hield ik in om hem bij te laten komen. Dat ging best snel en voor ik het wist schoot hij langs mij heen (ook Roel’s fiets ontbeert remmen). Met pijn in mijn benen lukte het om bij Roel aan te haken en de laatste kilometer werd zowaar nog een echte eindsprint. Bij de meet bleek Rijck daar al driekwart minuut voor ons gefinished te hebben.

Net iets meer dan een uur met voor mij gemiddeld 186 watt en 674 kcal. Rijck heeft blijkbaar goed op zijn gewicht gelet, want hij had maar 174 watt gemiddeld nodig voor een snellere tijd. Roel heeft daarentegen gemiddeld 190 watt moeten leveren.

Een heel lang verhaal, dat ook samengevat had kunnen worden in drie woorden: “lekker gefietst vandaag!”, maar dan zal mij verweten worden dat ik mijn verslagbeurt niet serieus neem.

2047420cookie-checkVrijdagmiddagrit nr. 11van Zwift-Bello: Royal Pump